Skapa en Scope 3 strategi

"Scope 3 inkluderar de utsläpp av växthusgaser som sker utanför företagens direkta kontroll och verksamhet, från exempelvis leverantörer eller användning av produkter."

Det är snarare regel än undantag att ett detaljhandelsföretags utsläpp främst hittas i leverantörsledet. Kartläggning av alla utsläpp i Scope 3 är ett krav bl a för att kunna sätta mål i enlighet med Science Based Targets-initiativet (SBTi) som många globala företag är anslutna till. 

Benämningarna Scope 1, 2 och 3 härstammar från ett ramverk som används för att mäta företagens utsläpp av växthusgaser. Ramverket har sitt ursprung från Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet). 

Scope 1 (direkta utsläpp)  utsläpp som företaget direkt kontrollerar, ex energibränslen eller bränslen i företagsbilar.

Scope 2 (indirekta utsläpp) utsläpp från energi som företaget köper till sin egen verksamhet, såsom elektricitet och fjärrvärme.

Scope 3 relaterar till indirekta utsläpp som företaget inte kontrollerar men ändå orsakar. Delas upp i uppströms och nedströms utsläpp, beroende på var i värdekedjan utsläppen pågår. Totalt utgörs standarden av 15 olika aktiviteter i olika delar av värdekedjan.

Därför behöver du en Scope 3-strategi 

Många företag upplever utmaningar med att kartlägga och förstå utsläppsstorleken. Genom en Scope 3-strategi förenklas rapporteringen av  klimatpåverkan och du kan skapa en struktur för att sätta mål. Dessutom blir det tydligare för organisationen vilket engagemang som krävs och det kan bli enklare att förankra klimatinitiativen. Scope 3 ger även stabila underlag för trovärdig kommunikation till både investerare och kunder.

Kom igång med Scope 3 tillsammans med oss, vi hjälper dig med:

  • Att engagera ledningsgruppen och styrelsen samt att säkerställa att alla förstår implikationerna av scope 3 och hur det kommer påverka just era verksamhetsområden. 
  • Kartlägga och mäta utsläppen i värdekedjan, för att förstå vilka kategorier som är väsentliga för din verksamhet.
  • Sätta ihop material för tajtare samarbete med dina leverantörer - för att förstå, mäta och hantera deras utsläpp. Nyckelaktiviteter kan vara att gå igenom hur data rapporteras, granskas och värderas samt förstå hur leverantörernas utsläpp kopplar an till företagets egen verksamhet. 
  • Hitta nya processer där lägre CO2-utsläpp prioriteras och arbeta med att minska utsläppen i de mest väsentliga utsläppskategorierna.

Hör av dig redan idag om du söker experter inom Ansvarsfull Inköp