Hållbar affärsutveckling: Strategier kring hållbar produktutveckling, uppbyggnad av ny leverantörskedja
Baby Björn i samarbete med Eternal Mindset för uppbyggnad av en strategiskt hållbar riktning av de textila produkterna
”Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec accumsan, tellus posuere sodales rhoncus, nulla nulla dignissim leo, ac consectetur elit mauris quis leo. Phasellus odio orci, ultricies sit amet tristique ac, varius at nisi. ”
- Lena Claesson, Global Product Director på Baby Björn
Ort: Stockholm & Lanna i Småland
Att fastställa den strategiska hållbarhetsriktningen för textil, möjliggöra produktutvecklingen för nya typer av produkter, samt att säkerställa implementeringen av den nya riktningen var den första delen av samarbetet mellan Eternal Mindset och Baby Björn.
Uppdraget utökades under resan gång, till att Eternal Mindset även skulle vara delaktiga i att verkställa implementeringen i organisationen.
För bästa möjliga effektivitet och för att göra det möjligt med den nya planerade affärsutvecklingen behövde produktutvecklings flödet struktureras upp och leverantörsledet utökas, med nya långsiktigt hållbara leverantörer.
Att utvärdera och hitta nya leverantörer, vara kravställande på allt ifrån pris, leveranser, tidsramar och hållbarhets strategier blev en av huvuduppgifterna, för att kunna säkerställa en hållbar produktutveckling över tid.